Recension av Nordenmark Extreme-Carbon

Jag har under sommaren tävlat på Nordenmarks Extreme med Carbon-bladet. Nedan följer en recension av kartstället samt en kort beskrivning. Karstället delas upp i två delar, fästet, samt kartbordet.

Fästet

Nordenmark säljer tre olika typer av fästen. De olika varianterna har olika fördelar, jag har provat både Extreme och Classic. Classic fästet består av två delar, den ena delen skruvas fast runt styret, sen monterar man resterande del av kartstället med ett snabblås. Extremefästet skruvas fast på samma sätt som classic men har inte snabblåset. Det gör att själva kartbordet inte kan demonteras från cykeln enkelt, detta kan vara en nackdel vid tex multisport. Men för MTBO fungerar Extreme-fästet mycket bra, det är något stabilare, och lättare, än Classic fästet. Extreme fästet är, enligt min mening, mindre skakigt vilket gör det enklare att läsa kartan i hög fart längs knöliga stigar.

Classic fästet

Classic fästet

Extreme fästet

Extreme fästet

Kartbord

Nordenmark har ett stort utbud av kartbord. Jag har provat XL (300×300,) standard (260×260) samt A4 (205X305). Det är lite svårt att veta vilken storlek man ska ha på kartbordet, internationellt tävlar vi ofta på 300×300 kartor, men i Sverige (och även utomlands) förekommer såväl A3 som A4 kartor. De flesta kartbord finns även i två tjocklekar, 1 och 2 mm.

Nordenmarks 300x300 kartbord

Nordenmarks 300×300 kartbord

 

Jag har haft förmånen att tävla på en Carbon-prototyp framtagen för Nordenmarks sponsrade åkare. Det nya carbon-stället är superstyvt och extremt bra när det gäller kartläsning i hög fart på knöligt underlag. Kartbordet i kolfiber finns nu  till försäljning.

Nordenmarks kolfiberblad

Nordenmarks kolfiberblad

Sammanfattning

Min rekommendation för MTBO är Nordenmarks Extreme med Carbon-bladet, det är det bästa stället jag kört på och jag känner en klar skillnad i vilken hastighet jag kan läsa kartan jämfört med andra märken och andra kartställ. Kolfiberbladet är så mycket bättre än de mjukare plastbladen att det är värt de extra hundralapparna. Ett prisvärt, och helt ok, alternativ är att köra på Nordenmarks något tjockare 2mm plastbord. Den styvare plasten behövs, enligt mig, på storlekar större än A4 för MTBO. För multisport och adventure race är behovet att läsa karta i farten på tekniska stigar mindre, då fungerar originalplasten bra.

Länk till Nordenmark

 

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *